poniedziałek, 12 września 2016

Percy Jackson i Bogowie Olimpijscy: Klątwa tytana

Hej wszystkim :D
Witam was w kolejnym poście na moim blogu. Dzisiaj przychodzę do was z recenzją trzeciej już części serii o Percy'm Jacksonie. Zapraszam:

Kiedy Percy Jackson dostaje od swojego najlepszego kumpla Grovera pilną wiadomość z prośbą o pomoc,  natychmiast przygotowuje się do walki.
Przyjaciele ruszają na ratunek i odkrywają, że Grover spotkał kogoś wyjątkowego: dwoje potężnych dzieci półkrwi o nieznanym pochodzeniu. Ale to nie wszystko, co ich czeka. Król tytanów Kronos uknuł najbardziej podstępny ze swoich planów, a młodzi herosi mają być jego ofiarami.
Nie tylko oni są w niebezpieczeństwie. Przebudził się starożytny potwór zdolny zniszczyć Olimp, a Artemida, jedyna bogini, która potrafi go wytropić, zaginęła. Percy i przyjaciele wraz z Łowczyniami Artemidy mają tylko tydzień, żeby odnaleźć porwaną boginię i rozwiązać tajemnicę potwora, na którego polowała. A po drodze będą się musieli zmierzyć z najniebezpieczniejszym wyzwaniem: mrożącą krew w żyłach klątwą tytana.


Jakiś czas temu przeczytałem drugi tom Percy'ego, który bardzo pozytywnie mnie zaskoczył, ale również zostawił w niepewności. Z nadzieją na wyjaśnienia sięgnąłem po kolejny tom. Czy się zawiodłem? Sprawdźcie sami:

Na początku, moją uwagę przykuło to, że akcja rozgrywa się podczas zimy, co bardzo mi się spodobało. Zwróciłem też uwagę na to, że w tym tomie nie ma przypomnień o tym, co działo się w poprzednich tomach, więc jesteśmy zdani na ich czytanie.

Zabierając się za tę książkę, oczekiwałem czegoś nowego. Miałem nadzieję, że autor mnie zaskoczy, że przedstawi coś, czego jeszcze nie było. Uważam jednak, że popadł w pewną rutynę. W każdej książce jest motyw wyprawy, co po trzeciej książce robi się już trochę irytujące. Ciekaw jestem, co zaprezentuje autor w czwartej, przedostatniej części.

Moją uwagę przykuła pewna rzecz, ale od razu mówię, że nie jestem pewien, czy jest to błąd w wątku, czy też nie. Postaram się to przedstawić w taki sposób, aby wam nie zaspoilerować. W tej książce, tak jak i w poprzedniej, jest motyw, że ktoś ginie i nikt nie wie, gdzie ta osoba jest. Natomiast kilka rozdziałów później, bohaterzy kontaktują się z innymi osobami za pomocą Iryfonu. Polega to na wrzuceniu Złotej Drahmy w rozproszoną wodę, która jest ofiarą dla bogini. Dzięki temu możemy rozmawiać z kim tylko chcemy, widząc go i słysząc, jak przez videochat. Dlaczego więc bohaterowie nie użyli Iryfonu w celu skontaktowania się z zaginioną osobą? Jeżeli jest tu ktoś, kto może mi to wyjaśnić, to byłbym bardzo wdzięczny.

W książce tej pojawia się sporo nowych bohaterów, którzy nie przypadli mi do gustu. Najbardziej nie spodobało mi się zachowanie Łowczyń (kto czytał, ten wie o co chodzi). Uważam, że były one jakieś zadumane w sobie. Mamy też bohaterkę, której imię zaczyna się na literę T, ale zdradzenie jej imienia, byłoby zbyt dużym spoilerem, jeżeli chodzi o drugi tom. Już na samym początku znienawidziłem tę bohaterkę, ale z biegiem czasu, wydała mi się ona naprawdę fajna. Teraz ją lubię i ubolewam nad jej decyzją. Jeżeli chodzi o Percy'ego, to on sam, jako postać, spodobał mi się bardziej, niż w poprzednich tomach. Uważam, że jest on dojrzalszy i nie myśli już tylko o tym, jak dotrzeć do celu. Skupia swoją uwagę nie tylko na sobie, ale także na innych bohaterach, martwiąc się o nich i współczując ich.

Jeżeli chodzi o bohaterów tak całościowo, to teraz nie są oni już dla siebie tylko "obcymi" osobami. Wydaje mi się, że budują między sobie relację, która może przełożyć się na kolejne tomy. Wszyscy stali się bardziej uczuciowi względem siebie i nie myślą już tylko o tym jak pokonać zło.


Podoba mi się to, że czytając musieliśmy trochę sami pogłówkować. Chodzi mi tu głównie o przepowiednię Wyroczni. Zahacza to już trochę o kryminał, ale polubiłem to.

Poznając poprzednie tomy, nie dostrzegłem tego, ale teraz stwierdzam, że Rick Riordan miał świetny pomysł tworząc największego wroga  z najlepszego przyjaciela. Pokazał w ten sposób to, że nawet ludzie, do których mamy największe zaufanie, potrafią nas zawieść i obrócić się przeciwko nam.

Książka jest taka jakby przejściowa. Nie chcę przez to powiedzieć, że była zła, bo nie nudziłem się, czytając ją. Była po prostu troszeczkę gorsza od dwóch poprzednich. Odniosłem wrażenie jakby była jakimś sprostowaniem wątków z dwóch pierwszych tomów.

Zakończenie natomiast pozostawia wiele do życzenia. Przede wszystkim brakuje mi tu takiego naprawdę dobrego punktu kulminacyjnego, jak w wielu książkach. Oczywiście był taki kluczowy moment, ale nie było to to, czego spodziewałbym się po TYM autorze.

Skoro jesteśmy już przy zakończeniu, to przy nim zostańmy. Podziwiam Ricka Riordana za to, że nawet na ostatnich stronach potrafi mnie zaskoczyć. I może nie było to zaskoczenie, takie jak w drugiej części, ale muszę przyznać, że mocno się zdziwiłem. Zazwyczaj autorzy, pisząc zakończenie, starają się wszystko ustatkować. Riordan natomiast robi coś, za co mam ochotę mu urwać łeb, ale jest to też coś, za co go uwielbiam. Tego nie da się opisać. Tego trzeba po prostu doświadczyć.



Po przeczytaniu pierwszego tomu, bardzo polubiłem bogów. Teraz natomiast wydali mi się oni strasznie niesprawiedliwi i zadumani w sobie (oczywiście tylko niektórzy).

Podsumowując, książka nie opiera się już tylko na walce dobra ze złem. Jest tu też przyjaźń i nowe relacje między bohaterami, co sprawia, że jest ona wyjątkowa. Wyjątkowa, bo inna niż poprzednie.

Mam nadzieję, że post wam się spodobał i zostaniecie ze mną na dłużej.
Książkę oceniam 8/10 i dodaję do ulubionych.

Dzięki za czytanie i do zobaczenia w kolejnym poście.

2 komentarze :

  1. Dla mnie ta seria jest dobra, ale nie zachwycam się nią zbytnio. Wszystko okarze się w ostatnim tomie oczy bogowie to tak naprawdę ci dobrzy.
    Pozdrawiam!
    PS. Nominowałam Cię do Tagu na moim blogu :) http://koalajeiczyta.blogspot.com/2016/09/tag-dream-about-book.html

    OdpowiedzUsuń
  2. Czytałam tę serię, ale nadal przede mną jest ostatni tom :) jakoś się nie mogę za niego zabrać ;)
    PS. Nominowałam Cię do Liebster Blog Award ;) mam nadzieję, że zechcesz odpowiedzieć na moje pytania :) znajdziesz je tu: http://ksiazkatu-ksiazkatam.blogspot.com/2016/09/liebster-blog-award-3.html
    Pozdrawiam cieplutko :)

    OdpowiedzUsuń

Szablon dla Bloggera stworzony przez Blokotka